Onderhoud AED’s

Afgelopen dagen verschenen er wederom enkele berichten in de media over het onderhoud van AED’s. Of beter gezegd het niet controleren of onderhouden van AED’s. Bij een beginnende brand ga je er van uit dat de aanwezige brandblusser het doet. Datzelfde geldt ook voor een AED. Maar dat laatste schijnt niet altijd een garantie te zijn.

AED-defibtechDe EHBO vereniging Assen heeft drie AED’s van het merk Defibtech in haar bezit. Deze AED’s worden door leden van de vereniging meegenomen naar de evenementen waarvoor de eerste hulp verzorgd wordt.

In Nederland worden elk jaar duizenden mensen getroffen door een hartstilstand. Met een AED (Automatische Externe Defibrillator) kan een elektrische schok worden gegeven wanneer er sprake is van een slachtoffer met een hartstilstand. De overlevingskans van het slachtoffer wordt hiermee enorm vergroot. Belangrijk dus dat het apparaat feilloos werkt.

De AED’s van de vereniging worden regelmatig door de beheerder gecontroleerd. Van zowel de accu als de elektroden wordt de einddatum nauwlettend in de gaten gehouden. De accu gaat ongeveer 7 jaren mee en de elektroden 2 jaren. De AED’s doen elke dag een zogenaamde zelftest. Geconstateerde problemen worden kenbaar gemaakt met een rood knipperend lampje samen met een irritante piep. De batterij die deze zelftest mogelijk maakt gaat 1 jaar mee. Ook de conditie van deze batterij wordt nauwlettend gevolgd. Met enige regelmaat worden de apparaten zwaarder getest.

Wij hopen dat de apparatuur nooit daadwerkelijk ingezet hoeft te worden. Maar als een AED van vereniging toch ingezet moet worden dan moeten onze leden, en uiteraard het slachtoffer, er op kunnen vertrouwen dat het apparaat in goede staat verkeert.